Startup to pojęcie znane w Polsce od kilku lat. Praktycznie każdego dnia możemy o nich usłyszeć lub przeczytać w mediach. Jednakże definicja „startupu” jest w dalszym ciągłu płynna i niejednolita. Często startupem nazywa się młode przedsiębiorstwo (np. do 2 lat od zarejestrowania) lub firmę działającą w branży internetowej lub cyfrowej (np. tworzące aplikacje na telefon lub strony internetowe). Jednakże jak zauważają badacze, „startup nie jest małą wersją dużej firmy” a także nie ogranicza się do jednej branży. Startup to typ organizacji, działający według określonej filozofii. Przeczytaj artykuł do końca i dowiedz się co to jest startup.
Przeczytaj Czy każda nowa firma to startup?
Cechy startupu
Do najczęściej wymienianych cech startupów należą:
- tworzenie nowego produktu, innowacyjność (usługa lub produkt muszą się wyróżniać, być nowością nowością na rynku w rozwiązywaniu danego problemu),
- skalowalność,
- wyższe ryzyko i wyższy zwrot inwestycji (startupy charakteryzuje niepewność tego, czy dana usługa dobrze przyjmie się na rynku, czy okaże się porażką. Jest ona wynikiem tego, że na rynku nie ma podobnego biznesu, na podstawie którego można byłoby przewidzieć powodzenie przedsięwzięcia lub reakcję popytową),
- krótka historia działalności (5-10 lat, momentem, w którym przedsiębiorstwo przestaje być uważane za startup może być osiągnięcie zysku, fuzja lub przejęcie).
Startup według Steve’a Blanka
Steve Blank uważany jest za lidera innowacyjnych rozwiązań w zakresie metodologii rozwijania startupów oraz nauczania przedsiębiorczości. Startupem nazywa on „tymczasową organizację, która poszukuje rentownego, skalowalnego i powtarzalnego modelu biznesowego”. Jak łatwo zauważyć bez znaczenia pozostaje fakt o jakiej formie mówimy, czy jest to zarejestrowane przedsiębiorstwo czy nieformalna grupa osób. Istotną cechą startupu wg Blanka jest skalowalność, czyli możliwość danego biznesu do praktycznie nieograniczonego wzrostu. Dobrym przykładem takich biznesów są platformy internetowe (np. Facebook, Youtube, DropBox), które obsługują klientów na całym świecie. Choć z drugiej strony mają one swoje ograniczenia. Rosnąca liczba użytkowników wymusza coraz większych zasobów serwerowych. Pewne jest to, by biznes był dobrze przemyślany i zaplanowany. Tylko w ten sposób zyski płynące od nowych klientów pokryją z nawiązką koszty niezbędnych inwestycji. Wtedy można stwierdzić, że biznes jest skalowany.