Założenie i działanie startupu wiąże się z kolejnymi etapami. Rozróżnienie ich jest bardzo ważne, ponieważ umożliwia dopasowanie m. in. strategii finansowania, które są odmienne w różnych fazach. Pozwala to również wyznaczać kolejne cele oraz pomaga trzymać się harmonogramu zaplanowanej pracy. Przeczytaj artykuł do końca i dowiedz się jakie są etapy rozwoju startupu.
Przeczytaj W jaki sposób finansowane są startupy?
Etap koncepcji (pre-seed)
Na początku potrzebny jest dobry pomysł. Następnie jest jego pierwsze spotkanie z rzeczywistością. W przypadku, gdy okaże się, że koncepcja jest związana z realnym problemem, a hipoteza twórców jak go rozwiązać jest dla kogoś (potencjalnych klientów) interesująca to jest to już wielki sukces. W tej fazie pracuje się najczęściej z członkami rodziny, kolegami. Podobnie jak finansowanie, które odbywa się najczęściej ze środków i zasobów własnych, rodziny lub kolegów (tzw. bootstrapping).
Etapy rozwoju startupu – Etap zalążkowy (seed)
W tym etapie pracuje się już nad pierwszym prototypem mającego powstać finalnie produktu, aplikacji lub usługi. To jest też dobry czas, aby poszukać poważnego inwestora (np. anioła biznesu), który sfinansuje np. kolejne potrzebne badania, wdrażanie innych rozwiązań. Oprócz tego w tej fazie powstaje struktura organizacyjna startupu, wraz z określeniem udziałów i kontrolą w przedsięwzięciu. Ryzyko przedsięwzięcia na tym etapie jest jeszcze wysokie.
Etapy rozwoju startupu – Etap wczesnego wzrostu
Ryzyko niepowodzenia na tej fazie jest niższe niż w poprzednich. Gotowy produkt, usługa czy rozwiązanie obecne są na rynku i startup zaczyna przynosić pierwsze przychody. Buduje też swoją coraz silniejszą pozycję na rynku. Zwiększenie nakładów na rozwój przedsiębiorstwa nadal potrzebuje finansowania ze źródeł zewnętrznych, bo przy niskiej rentowności jeszcze nie jest w stanie się samofinansować. Kredyty bankowe zaczynają być bardziej dostępne, choć nadal są postrzegane jako drogie źródło finansowania.
Etap wzrostu i ekspansji
Startup posiada sprawdzony model biznesowy, a także odniósł sukces rynkowy przejawiający się wysoką rentownością. Przedsięwzięcie przechodzi w fazę dojrzałości i kończy się jego byt jako startup. W tym momencie nadchodzi wyjście z inwestycji przez sprzedaż inwestorowi branżowemu lub następuje przygotowanie do debiutu giełdowego.