Branża coworkingowa jak wiele innych odczuła skutki wywołane światową pandemią Covid-19. W przeciągu niespełna miesiąca w marcu 2020 roku, z momentu bycia w rozpędzie nagle wyhamowała. Część klientów coworkingów przestała do nich przychodzić, natomiast inna część została. Odnotowano również mały (dużo mniejszy niż do tej pory) przypływ nowych klientów. Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się więcej na temat koronawirus a branża coworkingowa.
Koronawirus a branża coworkingowa
Pandemia Covid-19 zmieniła otaczający świat na wielu poziomach. Wprowadzone przez Rząd obostrzenia oraz reżimy sanitarne spowodowały spadek osób korzystających z przestrzeni coworkingowych. Choć z drugiej strony wzrosła liczba osób wykonujących swoją pracę zdalnie, najczęściej ze swojego miejsca zamieszkania. Każda osoba w trybie pracy zdalnej jest potencjalnym klientem coworkingu. Trudno w tym momencie o wyrokowanie przyszłości, choć eksperci oceniają, że po pandemii Covid-19 znacząco zmieni się rynek pracy i sposób w jaki tę pracę będziemy wykonywać. Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że po „ujarzmieniu” pandemii coworkingi osiągną większą popularność i większą uczęszczalność niż do tej pory.
Perspektywy na przyszłość
Jak pokazuje praktyka, wiele zawodów może wykonywać swoją pracę poza wyznaczonym biurem czy siedzibą. Możliwym wydaje się być scenariusz, że po całkowitym otwarciu gospodarki oraz zniesieniu wszelkich obostrzeń, część pracowników nie wróci do biur, a będą w dalszym ciągu mogli pracować zdalnie. Ten trend w sposobie wykonywanej pracy może przełożyć się na zainteresowanie coworkingami. Coworkingi pełnią wiele różnorodnych funkcji. Oprócz najważniejszej – udostępniania miejsca do pracy, istotne jest obcowanie z innymi przedsiębiorcami i pracownikami. Coworkingi to świetne miejsce do nawiązywania nowych kontaktów biznesowych. Pandemia wymusiła na wielu osobach częściowe lub całościowe przebranżownie się lub otwarcie na nowe obszary (np. fotograf ślubny na fotografa produktowego). A to powoduje rozbudowywanie się siatki własnych umiejętności, pojawienie się nowych pomysłów, ale też i pytań. Być może w przestrzeni coworkingowej uda Ci się zrealizować swoje plany, otrzymasz podpowiedź lub zyskasz partnera biznesowego.