Spółkę partnerską tworzą wspólnicy, aby wykonywać wolny zawód w spółce prowadzącej przedsiębiorstwo pod własną firmą. Z tego powodu niemożliwe jest tworzenie spółek partnerskich w innym celu niż wykonywanie wolnego zawodu oraz w celu wykonywania innej działalności gospodarczej, np. handlowej, obok wykonywania wolnego zawodu. Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się więcej jak wygląda rejestracja spółki partnerskiej w KRS.
Sposób złożenia wniosku i wymagane dokumenty
Wpis spółki partnerskiej do Krajowego Rejestru Sądowego odbywa się na podstawie wniosku. Wniosek o jej założenie możesz złożyć na dwa sposoby:
online – za pomocą Portalu Dostępowo-Informacyjnego (PDI),
tradycyjnie – listownie lub osobiście – do sądu rejonowego (sądu gospodarczego) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu, który ubiega się o wpis przy pomocy urzędowego formularza KRS-W1.
Poza czytelnie wypełnionym formularzem, należy dołączyć druki i załączniki:
- KRS-WD – partnerzy,
- KRS-WM – przedmiot działalności,
- KRS-WH – sposób powstania podmiotu,
- KRS-WK – wspólnicy uprawnieni do reprezentowania spółki,
- KRS-WL – prokurenci – jeśli zostali ustanowieni,
- KRS-WA – oddziały, terenowe jednostki organizacyjne – jeśli zostały utworzone przez spółkę
- umowę spółki,
- wykaz wspólników wraz z ich adresami (adresami do doręczeń),
- dowody uiszczenia opłat.
Rejestracja spółki partnerskiej w KRS – Koszt
Opłaty, jakie musisz wnieść podczas składania wniosku o utworzenie spółki partnerskiej:
- 500 zł – opłata sądowa za wpis do KRS,
- 100 zł – opłata za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Opłaty te możesz wnieść:
- gotówką w kasie sądu,
- bezgotówkowo – przelewając pieniądze na konto sądu lub poprzez system e-Płatności,
- e-znakami opłaty sądowej.
Pamiętaj, o sposobie płatności w konkretnym sądzie decyduje jego prezes. Sprawdź zatem jakie zasady obowiązują w sądzie, do którego masz zamiar złożyć wniosek.
Czas wydania decyzji
Sąd rozpatruje sprawę dotyczącą wpisu w rejestrze do KRS w postępowaniu nieprocesowym. Ma na to nie więcej niż 7 dni od daty wpłynięcia wniosku. Jeśli w wyniku przeprowadzonego postępowania nastąpi decyzja o braku wpisu w rejestrze, masz 14 dni, aby wnieść apelację wraz z uzasadnieniem do sądu okręgowego.