Kiedy prowadzimy księgowość pełną a kiedy uproszczoną?

Prowadzenie firmy wiąże się z koniecznością m. in. rozliczania podatków. Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw muszą zdecydować nad rodzajem prowadzonej księgowości w swojej firmie. Do wyboru jest księgowość pełna oraz uproszczona. Duże przedsiębiorstwa zgodnie z przepisami prawa, muszą prowadzić pełną rachunkowość. Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się kiedy prowadzimy księgowość pełną a kiedy uproszczoną.

Księgowość pełna

Ten rodzaj księgowości cechuje się dużą szczegółowością a także precyzyjnością. Skutkiem tego jest najefektywniejsze zarządzanie finansowe przedsiębiorstwem. Co się z tym wiąże, księgowośc pełna jest bardziej skomplikowana. Jej głównym zadaniem jest obliczanie należnego podatku. Oprócz tego, taki rodzaj księgowości umożliwia znacznie więcej. Przede wszystkim pozwala na dokładną analizę finansową firmy przez bieżącą kontrolę spraw finansowych firmy. Umożliwia to tworzenie prognoz na przyszłość na podstawie zdarzeń z przeszłości.

Przy pełnej księgowości obowiązkiem jest prowadzenie ksiąg rachunkowych. Zaliczyć do nich można m. in.:

  • dziennik,
  • księgę główną wraz z zestawieniem obrotów i sald jej kont bankowych,
  • inwentarz aktywów oraz pasywów,
  • księgi pomocnicze z zestawieniem sald ich kont bankowych.

Obowiązek prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych należy do:

  • spółek cywilnych,
  • spółek handlowych (kapitałowych, osobowych, organizacji),
  • osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych i spółek partnerskich w przypadku jeśli ich przychody netto wyniosły co najmniej 2 mln euro w roku obrotowym.

Kiedy prowadzimy księgowość pełną a kiedy uproszczoną? – Księgowość uproszczona

Ten rodzaj księgowości jest znacznie prostszy, co powoduje, że to rozwiązanie jest bardziej popularne. Z drugiej strony nie daje kompleksowego obrazu działań finansowych w przedsiębiorstwie i dużo trudniej jest zaplanować dalszy rozwój firmy. Księgowość uproszczoną można podzielić na trzy formy postaci:

  • Księga Przychodów i Rozchodów (KPiR) – najczęściej występująca forma ewidencjonowania przychodów i kosztów. Służy do bieżącej dokumentacji księgowej,
  • Karta podatkowa – nie wszystkie rodzaje działalności mogą ją prowadzić. Istotą tego rozwiązania jest płacenie stałej kwoty podatku niezależnie od uzyskanych przychodów,
  • Ryczałt ewidencjonowany – podobnie jak w karcie podatkowej, nie każdy przedsiębiorca może się na to rozwiązanie zdecydować. W odróżnieniu od pozostałych form opodatkowania, ryczałt ewidencjonowany jest podatkiem od przychodów, a nie od dochodów.

Zapraszamy was do odwiedzenia innych stron coworkingowych znajdujących się w naszej grupie!

Coworking Rynek 28 – Kraków

Clockwork Poznań – Wirtualne Biuro

Wirtualne Biuro Poznań

Wirtualne Biuro Kraków

Biuro w Krakowie

Biuro247

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *