Umowa zlecenie jak i umowa o dzieło są to umowy cywilnoprawne regulowane przez przepisy Kodeksu cywilnego. Przede wszystkim różni je przedmiot umowy. Pamiętaj, aby zapoznać się z charakterystyką obu umów, tak by odpowiednio ją dobrać dla nowego pracownika i jego obowiązków. Przeczytaj artykuł do końca i dowiedz się jak zawrzeć umowę zlecenia lub o dzieło.
Co powinno być w umowie zlecenie?
W umowie zlecenia, osoba przyjmująca zlecenie (zleceniobiorca) zobowiązuje się do wykonania określonej czynności dla zleceniodawcy. W praktyce umowa zlecenie oznacza również umowę o świadczenie usługi. Jeśli dajesz zlecenie, to możesz wypowiedzieć je w każdej chwili. Do podstawowych elementów umowy zlecenia należy:
- określenie stron umowy (zleceniodawca i zleceniobiorca),
Jeśli jesteś osobą fizyczną, powinieneś podać imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, numer dokumentu tożsamości. W przypadku, gdy jesteś przedsiębiorcą do podanych wyżej danych dołącz numer NIP oraz numer REGON. W wypadku spółki prawa handlowego podaje się: nazwę spółki, jej siedzibę i adres, oznaczenie sądu rejestrowego, w którym przechowywana jest dokumentacja spółki oraz numer pod którym spółka jest wpisana do rejestru, wysokość kapitału zakładowego oraz osobę lub osoby uprawnione do reprezentacji spółki.
- data zawarcia umowy,
- wskazanie przedmiotu umowy lub rodzaju świadczonej usługi,
- określenie czasu trwania umowy,
- wysokość wynagrodzenia,
- zobowiązanie zleceniobiorcy do starannego wykonywania określonych w umowie obowiązków.
Dodatkowo możesz w umowie określić: miejsce świadczenia zlecenia , karę umowną za nienależyte wykonanie umowy lub wymagane kwalifikacje.
Jak zawrzeć umowę zlecenia lub o dzieło? – Co powinno być w umowie o dzieło?
Umowa o dzieło polega na wykonaniu z góry określonego dzieła za wynagrodzeniem. Dla tego rodzaju umowy charakterystyczne jest doprowadzenie do konkretnego i zindywidualizowanego rezultatu w postaci materialnej lub niematerialnej. Wykonywanie konkretnych powtarzalnych czynności, np. składanie długopisów nie może być uznawane za rezultat umowy o dzieło. Do podstawowych elementów umowy o dzieło należy:
- określenie stron umowy
Jeśli jesteś osobą fizyczną, powinieneś podać imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, numer dokumentu tożsamości. W sytuacji, gdy jesteś przedsiębiorcą do podanych wyżej danych dołącz numer NIP oraz numer REGON. W przypadku spółki prawa handlowego podaje się: nazwę spółki, jej siedzibę i adres, oznaczenie sądu rejestrowego, w którym przechowywana jest dokumentacja spółki oraz numer pod którym spółka jest wpisana do rejestru, wysokość kapitału zakładowego oraz osobę lub osoby uprawnione do reprezentacji spółki.
- data zawarcia umowy,
- wskazanie przedmiotu umowy,
- określenie czasu na wykonanie dzieła,
- wysokość wynagrodzenia.
Dodatkowo możesz określić: wymagane kwalifikacje, kwestie przeniesienia praw autorskich, kar umownych za nienależyte, nieterminowe wykonanie umowy. Warto w umowie zawrzeć zasady odbioru dzieła lub możliwość zgłoszenia zastrzeżeń przez zamawiającego.