Do obowiązków pracodawcy należy zorganizowanie dla nowo zatrudnionego pracownika, szkolenia z BHP. Takie szkolenie powinno się odbyć przed pierwszym dniem pracy pracownika. Za bezpieczeństwo i higienę pracy odpowiada przede wszystkim pracodawca. Do jego zadań należy stworzenie odpowiednich warunków pracy oraz zapewnienie procedur postępowania i instrukcji bezpiecznych zachowań. Natomiast pracownik zobowiązany jest do przestrzegania tych zasad. Przeczytaj artykuł do końca i dowiedz się czym jest szkolenie BHP.
Najważniejsze elementy szkolenia BHP
W przypadku zatrudniania nowego pracownika, jako pracodawca masz obowiązek zapewnić pracownikowi:
- przeszkolenie w zakresie BHP przed dopuszczeniem go do pracy,
- przeprowadzenie szkolenia w razie zmian w procedurach postępowania lub w wypadku zakupu nowych sprzętów i urządzeń,
- zasady ochrony przed zagrożeniami oraz zapoznać z oceną ryzyka zawodowego,
- nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej oraz poinformować o ich sposobie używania
Odbycie szkolenia potwierdza się na piśmie na karcie szkolenia wstępnego, którą należy przechowywać w aktach osobowych pracownika. Przeszkolenie odbywa się na koszt pracodawcy oraz wlicza się je do czasu pracy.
Szkolenie BHP – Kiedy nie jest potrzebne?
Szkolenie BHP nie jest wymagane, jeśli pracownik rozpoczyna nową umowę o pracę u tego samego pracodawcy i na tym samym stanowisku. Pamiętaj, że w przypadku, gdy nie zorganizujesz szkolenia BHP, a powinieneś, możesz zostać ukarany grzywną.
Szkolenie BHP – Szkolenie wstępne
Szkolenie wstępne musisz przeprowadzić przed początkiem pracy nowego pracownika. Składa się ono z dwóch części. Pierwszą z nich jest instruktaż ogólny (ma zapewnić znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny). Drugą częścią jest instruktaż stanowiskowy, w którym masz obowiązek poinformowania o zagrożeniach i ryzyku wynikającym z wykonywanej pracy oraz sposobach ochrony przed nimi. Dodatkowo zapoznaj pracownika z metodami bezpiecznie wykonywanej pracy.
Szkolenie okresowe
Szkolenie okresowe należy przeprowadzać:
- minimum raz w roku – dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach, gdzie wykonywane są prace szczególnie niebezpieczne,
- raz na 3 lata – dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych,
- raz na 5 lat – dla pracowników: na stanowiskach inżynieryjno-technicznych, w tym projektantów, konstruktorów maszyn i innych urządzeń technicznych. Oprócz tego dla: pracowników służby BHP; pracowników, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne oraz dla osób kierujących pracownikami, w szczególności kierowników, mistrzów i brygadzistów,
- raz na 6 lat – dla pracowników na stanowiskach administracyjno-biurowych.